W zeszłym roku szkolnym, społeczność szkolna Zespołu Szkół Gminnych w Bogucicach realizowała wraz z nami Szkolny Budżet partycypacyjny. Do budżetu zgłoszono w sumie 12 projektów, 154 osoby oddały swój ceny głos. Ostatecznie w wyniku realizacji projektu zrealizowano 7 zwycięskich projektów, które z przyjemnością przedstawiamy.
Niekwestionowanym zwycięzcą I edycji Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego był projekt pn. „Co nam w duszy gra”, otrzymał on 174 głosy. Projekt – jak argumentowali młodzi projektodawcy – miał na celu kreowanie życia szkolnego wg potrzeb własnych uczniów, a przez to ich aktywację. Założeniem projektu był zakup zestawu nagłaśniającego ze wzmacniaczem, głośnikami i mikrofonem z podstawką. Autorami tego projektu byli: Zofia Romańska, Ireneusz Czarnota, Antoni Nowak, Kamil Wójcik oraz Wiktor Poradowski – reprezentanci klas VI-VIII. Ciekawe co uczniom w tej „duszy gra”?
Na drugim miejscu z 85 głosami, uplasował się projekt autorstwa Karoliny Frączek i Oliwii Nawrockiej o wiele mówiącej nazwie „Piłkarzyki. Autorki zaplanowały zakup piłkarzyków w celu zagospodarowania czasu uczniom np. przebywającym na świetlicy szkolnej. Ciekawe, czy już rozegrano jakieś mistrzostwa z wykorzystaniem piłkarzyków?
Ostatnie miejsce na podium zajął projekt z 75 głosami pn. „Szkolne planetarium”. Projekt złożyły trzy uczennice tj. Wiktoria Rogozińska, Zuzanna Rogozińska i Magdalena Gwóźdż. Dziewczęta w ramach projektu zaplanowały zakup teleskopu, dzięki któremu można obserwować gwiazdy, kratery i fazy księżyca, pierścienie Saturna, zmiany pór roku na Marsie, odległe mgławice i galaktyki oraz inne ciekawe i wyjątkowe zjawiska astronomiczne. Czyżby nam rosły następczynie Mikołaja Kopernika?
Kolejne trzy projekty zrealizowane w ramach I edycji Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego, z odpowiednio 65 głosami, 45 głosami i 36 głosami to projekty ukierunkowane na rozwój fizyczny ,tj. „Drabinki gimnastyczne – świetlicowy plac zabawa” (autorstwa: Kamila Smulskiego i Karola Jesionki), „Piłka ręczna” (autorstwa: Dawid Fiołek i Marcin Biesiada) i „Zostań siatkarzem” (autorstwa Nikoli Imiołek). Celem wszystkich projektów było stworzenie możliwości aktywnego spędzania czasu, poprawę wyposażenia sportowej bazy szkoły i podniesienie umiejętności i sprawności uczniów. Za czas jakiś może będziemy oglądać uczniów ZSG w Bogucicach na halach i stadionach świata? Kto wie? Życzymy tego z całego serca.
Listę projektów zrealizowanych w ZSG w Bogucicach zamyka projekt pn. „Pobawmy się językiem angielskim”, który zdobył 35 głosów, a który złożyli uczniowie klasy V wraz z wychowawczynią. Celem projektu był zakup różnorodnych gier i pomocy dydaktycznych, dzięki którym uczniowie mogą w sposób przyjemny i łatwy przyswajać wiedzę z języka angielskiego. Czy teraz dla uczniów każdy temat z języka angielskiej jest „easy”?
Czy projekty spełniły oczekiwania młodych projektodawców? Jak myślicie? Może uczniowie ZSG w Bogucicach podzielą się swoimi opiniami?
Szkolny budżet partycypacyjny jest doskonałym narzędziem praktycznej lekcji demokracji. Uczy współpracy, podejmowania decyzji, współdecydowania, określania potrzeb i reagowania na nie, angażowania się, a nawet myślenia projektowego. Mamy nadzieję, że uczestnicy projektu wykorzystają w przyszłości nabyte umiejętności i będą je w pełni wykorzystywać w swoim życiu. Wkrótce czeka nas utrwalenie nabytych umiejętności podczas realizacji II edycji projektu.
Projekt pn. Szkolny budżet partycypacyjny finansowany jest z Funduszy EOG w ramach programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy.