Władysław Podkowiński przyszedł na świat 4 lutego 1866 r. w Warszawie. Był jedynakiem. Kiedy miał zaledwie cztery miesiące, jego ojciec zginął w katastrofie kolejowej. Wkrótce matka, chociaż przechowywała w pamięci niemiłe wspomnienia, postanowiła posłać młodzieńca do szkoły technicznej (związanej właśnie z kolejami). Gdy Podkowiński miał 16 lat, porzucił naukę, ponieważ jego największym marzeniem było zgłębianie tajemnic sztuki. Edukację w tej dziedzinie rozpoczął w Rządowej Klasie Rysunkowej, gdzie jego przewodnikiem był Wojciech Gerson i Aleksander Kamiński. Równocześnie zaczął zarabiać na swoje utrzymanie, tworząc ilustracje do różnych czasopism (m.in. „Wędrowca”). W okresie od 1885 do 1886 Podkowiński studiował w Petersburgu. Był to dla niego naprawdę trudny okres, gdyż miał duże problemy finansowe. W 1889 r. artysta wyruszył wraz z Pankiewiczem do Paryża. W stolicy Francji działali oni w pracowni Chełmońskiego, lecz doskwierała im bieda. Do Polski powrócił rok później, będąc już artystą ukształtowanym przez impresjonizm
Podkowiński tworzył swoje obrazy w duchu naturalizmu, symbolizmu i impresjonizmu. Jego najsłynniejsze dzieło naturalistyczne to ,,W Ogrodzie’’
Podkowiński wykonał je 1892 roku. Jest to olej na płótnie.
Praca przedstawia ogród. Wygląda on na bardzo cichy, przytulny, a zarazem tajemniczy. Na pierwszym planie można zauważyć lekko pochylone drzewo z rozłożystą koroną przez którą przebija się światło słoneczne. Na drugim planie znajduje się kobieta. Jest ubrana na biało, a w ręku trzyma parasolkę.Za nią ciągnie się niski płotek, przy którym można zauważyć mężczyznę na koniu. Niewyraźnie widać co on dokładnie robi. Obraz podoba nam się. Ukazana jest na nim cisza i spokój. Autor pięknie przedstawił tamtejszą przyrodę. Jest wiele zieleni i harmonii. Chcielibyśmy spędzać czas takim ogrodzie.
W 1892 r. pojawiła się w malarstwie Podkowińskiego odmienna od impresjonistycznej tematyka, tematyka znamienna dla europejskiego symbolizmu, nawiązująca do literackich wątków, skoncentrowana na motywach miłości i śmierci – Symbolizm. Wtedy od tego momentu twórczość artysty przebiegała dwutorowo – kontrapunktem dla świetlistych, luministycznych pejzaży stały się mroczne, ekspresyjnie stężone obrazy, które antycypowały narodziny wczesnego ekspresjonizmu. Ten nagły zwrot w sztuce Podkowińskiego wyznaczał wystawiony w 1892 r. ,,Taniec szkieletów” przedstawiający korowód nagich kobiet wirujących wraz z kościotrupami w abstrakcyjnej przestrzeni. Jednak najsłynniejszym dziełem w tej epoki był obraz pt. ,, Szał uniesień”
Wystawiony w 1894 r. w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych .Obraz jest aktem przedstawiającym nagą, rudowłosą kobietę na oszalałym karym koniu stającym dęba. Odsłania ono zęby, ma wysunięty język i rozszerzone chrapy, z pyska toczy pianę. Kobieta dosiada je na oklep, obejmuje za szyję, ma zamknięte oczy, jej rozwiane włosy splatają się z końską grzywą. Płótno ma ponad 3 metry wysokości, co oznacza, że przedstawia postacie naturalnej wielkości.
Gama kolorystyczna jest dość wąska i składa z czerni, brązów i szarości skontrastowanych z bielą i żółcienia. Obraz dzieli się na część jasną i ciemną. Lewy górny róg jest rozświetlony, kierując uwagę na jasną postać kobiety i pysk konia. Prawa strona obrazu przedstawia mrok, w którym z wysiłkiem można dostrzec koński zad i ogon. Wykonany on został techniką olej na płótnie . Wymiary to 310cm x 275cm. Dzieło podoba nam się, ponieważ prezentuje się w nim dynamika i artystyczny nieład.
Jednak na tym nie kończy się jego kariera. W 1892 roku namalował dzieło pt. ,, Studium Szkieletu” był to tylko początek epoki impresjonizmu.
Szkic ten przedstawia szkielet, który został uchwycony w dynamicznym ruchu. Został wykonany ołówkiem. Dzieło to bardzo nam się podoba, lubimy w nim tą dynamikę.
Podkowiński był wspaniałym malarzem i rysownikiem. Podoba nam się jego styl. Cieszymy się, że mogliśmy pogłębić swoją wiedzę na jego temat ;).
Autorzy: Wiktoria Dawiec, Jakub Gicala kl. VI, PSP w Jodłówce
Materiał opracowano na potrzeby realizacji projektu KULTURA??? NIEZŁA SZTUKA!!! sfinansowanego przez Fundację PZU.